Svenska hälsoföretag på exportoffensiv i USA
Den 22–25 mars möter ett trettiotal svenska hälsoföretag och offentliga aktörer ett stort antal amerikanska myndigheter och företag under en digital exportturné. Bland de medverkande finns socialminister Lena Hallengren. Turnén anordnas av stiftelsen Swecare.
– USA är en av Sveriges viktigaste handelspartner utanför EU. Syftet med den här digitala resan är att fördjupa och utveckla relationerna inom cancervård, äldreomsorg och digital omställning av hälso- och sjukvård, säger socialminister Lena Hallengren.
Många svenska hälsoföretag har stora förhoppningar på den nya amerikanska administrationen. President Joe Biden har ett stort fokus på bekämpningen av coronapandemin och är djupt engagerad i cancerfrågor sedan hans son gick bort i hjärncancer 2015.
– Svenska produkter, tjänster och kunskaper är ofta världsledande och internationellt eftertraktade. Det finns stora möjligheter för svenska företag att bidra till en bättre hälso- och sjukvård i USA, säger Maria Helling, vd på Swecare.
Stiftelsen Swecare organiserar den digitala exportturnén tillsammans med Socialdepartementet, Svensk-amerikanska handelskammaren (SACC-USA), Sveriges generalkonsulat i New York samt Sveriges ambassad i Washington.
Medverkande offentliga aktörer:
Socialdepartementet
Svensk-amerikanska handelskammaren
Sveriges ambassad i Washington
Sveriges generalkonsulat i New York
Sveriges Kommuner och Regioner
Socialstyrelsen
Region Halland
Stiftelsen Swecare
Business Sweden
Medverkande företag:
ABIGO Medical
Acarix
AroCell
AstraZeneca
Axis
Bactiguard
Cambio Healthcare Systems
Clinical Laserthermia Systems
Coala Life
Digital Diabetes Analytics
Elekta
Essity
Mannheimer Swartling
Nectarine Health
Oncopeptides
Prostatype Genomics
Sectra
Tada Medical
Vision Zero Cancer
XiniX International