En familjeresa – 50 år av innovation inom anatomiska produkter
År 1975 grundades ett litet familjeföretag med en vision att tillhandahålla högkvalitativa ”give-aways”, till en rad olika branscher. Från graverade knivset till broderade skjortor och pennor med logotyptryck gjorde sig det lilla företaget från Göteborg snabbt ett namn med sina kreativa och anpassningsbara produkter. Men det som verkligen har gjort företaget unikt under dessa 50 år är dess förmåga att utvecklas, anpassa sig och hitta nya nischade marknader.
Den avgörande vändpunkten för Novitet kom i mitten av 1990-talet på en mässa i Düsseldorf. Företaget upptäckte då en rad innovativa produkter särskilt riktade till sjukvårdsindustrin – kulspetspennor i form av sprutor, stressbollar i form av hjärtan och nyckelringar designade som miniatyrmodeller av ryggraden. Dessa sprutor och bollar väckte på den tiden stort intresse bland produktchefer på läkemedelsföretagen, vilket ledde till en enkel men betydelsefull fråga: Kunde Novitet även tillhandahålla riktiga anatomiska modeller och andra relaterade produkter?
Framgången var ett faktum och samma tid flyttade företaget till lokaler på Kungsportsavenyn 1, en av Göteborgs finaste adresser. ”Vi drevs av utmaningen och inledde en global sökprocess, besökte mässor och tillverkare för att hitta de bästa och mest prisvärda anatomiska produkterna”, berättar Andreas Wörner, som idag är vd för företaget, men som bara var 7 år när föräldrarna startade. Wörner fortsätter: ”Ganska snart inledde vi ett samarbete med POP3-Dimensional i Taiwan. De är kända för sina tredimensionella planscher som senare har blivit en av hörnstenarna i vårt arbete. Vi introducerade också de s.k. ”Wipe Off”-tavlorna, fortfarande en favorit inom sjukvården. Den starka relationen med Richard Lin, grundaren av POP3-Dimensional, har fördjupats genom åren och symboliserar värdet av ett viktigt långvarigt samarbete.
”Vi har även byggt framgångar på samarbetet med Body Scientific, berättar Andreas Wörner. Marcelo Oliviers team har utvecklat banbrytande anatomiska illustrationer som ligger till grund för både våra planscher och ”Wipe Off”-tavlor. Tack vare detta partnerskap kan vi ligga i framkant inom både analog och digital anatomiundervisning.”
”Vi är bäst när vi får vara med i kundens process från start gör det möjligt att leverera helt skräddarsydda lösningar”, säger Andreas Wörner.
50 år senare, är företaget en marknadsledande global aktör inom anatomiska produkter och fullt fokuserad på sjukvårds- och utbildningssektorn. Familjen Wörners passion för anatomi är starkare än någonsin, står nu redo och rustade för att fortsätta driva innovation och tillhandahålla viktiga verktyg till sjukvårds- och utbildningssektorn i ytterligare ett halvsekel.
Andreas Wörner var 7 år när föräldrarna startade Novitet. Idag är han vd sedan 15 år och vill tacka alla kunder som varit med på denna familjeresa. Foto: Privat.