Nu öppnar Hjälplinjen för psykisk ohälsa

På uppdrag av regeringen har nu Region Stockholm öppnat Hjälplinjen, en nationell stödlinje för psykisk ohälsa och suicidprevention. Hjälplinjen erbjuder professionellt stöd via nätet och telefon dygnet runt.

– Hjälplinjen ska vara en pusselbit mellan det viktiga stöd som ges av civilsamhället och hälso- och sjukvården, säger Kerstin Annerborn, enhetschef för eStöd, som är den enhet inom Stockholms läns sjukvårdsområde, SLSO, som fått i uppdrag att driva Hjälplinjen.

Hjälplinjen bemannas av sjuksköterskor, psykologer, socionomer och beteendevetare. Utöver möjligheten till samtal och skriftlig rådgivning kommer det även att finnas självhjälpsmaterial på webbplatsen. Stödet ges anonymt till personer som mår dåligt och deras anhöriga.

Syftet med stödet är att verka både hälsofrämjande och förebyggande liksom stödjande i akut kris. Exempel på vad de som kontaktar stödlinjen kommer att kunna få hjälp med är att sortera sina tankar, definiera sina behov, hitta möjliga lösningar i en svår livssituation samt få stöd till självhjälp och vid behov upplysa om vård- och stödinsatser.

– Vi hoppas sänka tröskeln för dem som inte har kontakt med vården, att nå dem är Hjälplinjens fokus, säger Kerstin Annerborn.

 

Hjälplinjen nås på telefonnummer 90390 eller via webblänken hjalplinjen.se. 

Fakta om Hjälplinjen
Den nya stödlinjen, Hjälplinjen, drivs av eStöd. Det är den enhet inom den regiondrivna psykiatrin i Region Stockholm som sedan tidigare driver de nationella stödlinjerna Alkoholhjälpen och Droghjälpen. Det gör att både struktur, rutiner och kompetens finns på plats för att effektivt kunna starta stödlinjen.

Hjälplinjen vänder sig till vuxna personer över 18 år i Sverige som söker stöd för sitt eget psykiska mående samt till deras anhöriga.

Hjälplinjen är ett regeringsuppdrag och finansieras med stöd från Folkhälsomyndigheten.

Läs om regeringsuppdraget:

Ny nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention