#INBOUND2018 – Boston 4–7 september
#INBOUND2018 – Boston 4–7 september
Varje år i början av september samlas tiotusentals marknadsförare, säljare och affärsutvecklare i Boston för en vecka fylld av lärande, inspiration och nätverkande. Kongressen #INBOUND är en av världens snabbast växande kongresser
som i år samlade cirka 25.000 personer från 110 länder i det stora Boston Convention Center. Vad är det senaste inom Inbound marketing och vad tänker några av världens främsta ”thought leaders” om framtidens marknadsföring och organisationsuppbyggnad. Det var mina huvudsakliga frågor under resan och i den här artikeln återger jag, Fredrik Holmboe, mina intryck av kongressen utifrån tre tydliga trender.
Inledande inspiration
I vanlig ordning öppnades kongressen av en världsledande inspiratör och i år axlade Deepak Chopra ansvaret. Deepak öppnade sitt tal med frågan om vi visste hur vi kommit till kongressen och det rum vi nu befann oss i. Jag som haft en minst sagt äventyrlig resa till Boston började förstås tänka på min flygresa. Men Deepak avsåg inte riktigt vår senaste resa utan hur vi som människa med start i äggets befruktning och utveckling i livmodern hade, med minsta möjliga sannolikhet utifrån ett större perspektiv, fått möjligheten att sitta där den dagen. Han fortsatte med en mycket tankeväckande föreläsning* baserad på nutida forskning om hur vi som individer påverkas av vår omvärld, av vår genetiska och biologiska uppbyggnad samt de förutsättningar vi skapar för oss själva genom sömn, kost, stress, dagliga pauser och biologiska rytm. Deepak avslutade med att leda oss alla genom en 10 minuter lång gemensam meditation med fokus på frågan ”Vem är jag” och koncentrationen riktad på det egna hjärtat. Kan inte säga annat än att det blev en väldigt stark upplevelse när det delades med 25.000 andra människor i ett stort rum.
Tre tydliga trender
Med sex Keynote-föreläsningar, sjutton Spotlight-föreläsningar och mer än 250 Break-out-föreläsningar så finns det otroligt mycket intressant att skriva om. I ett försök att begränsa intrycken hamnar artikelns fokus på de tre områden som berördes fler gånger än andra i någon form:
1. The funnel is dead
2. Is the keyword dead?
3. Data insights is more important than ever
Trend #1: The funnel is dead
Brian Halligan, VD och en av två grundare till Hubspot, gav en Keynote-föreläsning som skakade om en av de grundvalar vi som arbetar med Inbound marketing utgår ifrån: The sales funnel och de fyra olika stadierna i en köpprocess; Attract, Convert, Close, Delight. Genom sin föreläsning återkom han fler gånger till hur vårt köpbeteende på senare år förändrats i grunden genom framför allt möjligheten att alltid komma åt information. Huvudtesen i hans föreläsning var hur detta paradigmskifte påverkar det sätt som vi som företag bör strukturera våra processer och organisation. I stället för den linjära approach vi arbetar utifrån i dag, introducerade Brian ”The Flywheel”, en cirkulär process som inkluderar det faktum att en köpresa sällan startar exakt där vi vill att den ska starta. Där hjulet snurrar snabbare och ger en kraftfullare påverkan på marknaden genom att addera bränsle till samtliga tre områden; Attract, Engage, Delight. Och lägg till ett konstant fokus på kunden i centrum. Brian menade att en av anledningarna till att ett Flywheel är mer passande än en Funnel, är att ett hjul spinner snabbare ju mindre friktion det utsätts för. Skälet till den analogin var att han lyfte friktion för befintlig eller potentiell kund som ett långt mycket större hot mot er säljstatistik än någonsin tidigare. Delight-fasen är i praktiken den som växt i betydelse. En bra upplevelse genom en marknadsförings- och säljprocess leder ofta till en affär, men det är genom en genuint bra kundupplevelse man som företag har chansen att få ambassadörer för det egna varumärket villiga att rekommendera sin upplevelse vidare till sina personliga nätverk. Men hur når man då ut till sina kunder för att kunna erbjuda dem ovanstående kundupplevelse? Jo, genom att finnas där, längst upp på Googles resultatlista, när den potentiella kunden söker efter information där ni är experten.