Ett gap överbyggs – eller en ny industri föds?
Ett gap överbyggs – eller en ny industri föds?
Någonstans i gränslandet mellan receptbelagda läkemedel, receptfria läkemedel, hälsokost och alternativa åtgärder för att främja hälsa, tycks en ny industri växa fram. Ännu syns den nästan inte i sammanhanget, varken i reella omsättningstal eller sysselsatta människor, och förutom konkurrens sinsemellan växer den än så länge ohotad. Den har säkert funnits i 10–20 år men i läkemedlens historia är den ändå ny. Det går inte att säga hur många företag det är, eller hur den allmänna tillväxttakten ser ut men företagen är många och det går fort, menar Anders Wallqvist, vd och seniorkonsult, Nowa Kommunikation.
Har ni som jag rest till ställen som Nepal, Malaysia och Kina, så vet ni att det inte är konstigt just där och då, att bryta av ett Aloe vera-blad mot solskadan eller dricka örtte mot magont. Säkert är en del av hälsokostindustrin full av produkter som gör föga nytta men det finns många undantag. Det är därför branschen lever kvar. Den gör nytta. På sitt sätt och ofta i det lilla. Men undantagen som gör stor nytta, i det närmaste bevisad nytta, de utvecklas och raffineras allt mer och det går fort. De håller på att bilda egen industri mitt emellan läkemedelsbranschen och hälsokostindustrin. Påverkad läkemedelsförsäljning Såsom varandes kommunikatör förundras jag inte över nyttan eller produkterna, utan att det verkar ske utan att de stora läkemedelsföretagen, apoteken eller andra industrierna som arbetar med hälsa reagerar eller i varje fall agerar. Där jag arbetar är vi alla konsulter och har tillräckligt många kunder i olika industrier för att kunna säga oss vara neutrala. Min förundran eller ja, glädje, är rent affärsmässig. Jag ser något födas. Och jag är till och med långsam i starten.
Några kommer att hävda, och förmodligen ha rätt – att detta kunde man sagt för 10 år sedan också. Det är inga små företag som gör blodprover, rekommenderar krom eller magnesium för kramp eller migrän. Eller som säljer Aloe vera mot skador och värk. Det är inte heller några få undantagskunder som köper produkterna i dag, utan företagen omsätter närmare en miljard per företag. Och kanske tänker ni, varför är detta ett hot, varför förundras han? Jo, för om jag ska vara krass, kommer försäljningen av Ibumetin, Ipren, Voltaren att gå ned om kramper och migrän minskar. Försäljningen av Enalapril, Renitec, Zestril med flera kommer sjunka om andra sätt att sänka blodtrycket fungerar. Lite förenklat och överdrivet – men i princip. Jag tänker nog inte att det är dåligt; att Aloe vera renodlas för att hjälpa mot solbränna eller andra skador, eller att fiskleverolja och omega-3, och andra produkter som kunna sänka blodtryck och så vidare. Det var så här (nåja, åter något överdrivet – men i princip) som en del av dagens läkemedel utvecklades. Något i naturen fungerade bra, man hittade och renodlade den verksamma ingrediensen och voilà
– ett läkemedel var fött.
Notera att detta på intet sätt säger något om forskning, om nya verksamma produkter som inte finns i naturen. Det finns ingen motsats i det och jag baktalar inte läkemedelsindustrin. Tvärtom. Min poäng är bara att jag förundras. Det är en ny industri som växer upp. Som verkar ha skakat av sig sina eventuella barnsjukdomar och som både säljer och argumenterar på nya sätt. Det är rätt ovanligt nämligen: att man kan slå sig in, skapa sig en plats i eller mitt emellan mogna, befintliga, konkurrensutsatta industrier. Eller för att vara tydlig: ovanligt att det sker utan ”fajt”.