Om ledarskap under en pandemi
I början av 2020 fick AstraZeneca en ny chef för det nordiska marknadsbolaget. Ett år, ett rejält strategiskt omtag och en global pandemi senare, summerar här Anna-Lena Engwall sina erfarenheter.
Hade du agerat på samma vis om vi inte varit mitt i en pandemi? Jag bollar tankar kring den här texten med en kollega, och frågan är lika självklar som svaret måste vara mångfacetterat. Det enkla svaret är förstås både ja och nej. Det långa svaret är de erfarenheter
och tankar jag nu delar med mig av. För ungefär ett år sedan stod jag i begrepp att tacka ja till att bli ny chef för AstraZenecas nordiska marknadsbolag. Jag hade letat efter en ny utmaning, men också något av ett nytt hem där jag skulle kunna stanna länge för att utvecklas och det var viktigt för mig att det skulle det vara ett företag med en robust och välfylld pipeline. AstraZeneca levde upp till det önskemålet, och som en konsekvens av att företaget just återgått till tillväxt skulle även min önskan om en utmaning uppfyllas med råge. Marknadsbolaget stod inför ett nödvändigt förändringsarbete.