Add Health Media förvärvar Pharma Industry Publishing
Add Health Media förvärvar, via sitt moderbolag Curus, Pharma Industry Publishing. Förvärvet kompletterar Add Health Medias breda portfölj av tjänster för kommunikation till såväl patienter som hälso- och sjukvårdspersonal, framför allt till specifika specialistsegment inom sjukvården.
Pharma Industry Publishing har flera starka varumärken i sin portfölj med Onkologi i Sverige och Neurologi i Sverige, som når ut till alla som arbetar med dessa patientgrupper. Här finns även Pharma Industry, Pharma jobb och PI Academy som främst riktar sig till läkemedelsindustrin och dess leverantörer
Nybildade Curus, moderbolag till helägda Add Heath Media, tog nyligen in kapital för att skapa en stark aktör inom digital hälsa, där man idag har en portfölj på totalt 22 bolag. Fokus för Curus är att investera i tillväxtbolag inom digital hälsa samt förvärv av lönsamma företag inom hälsa, vård och medicin som kan stötta tillväxtbolagen. Pharma Industry är det första förvärvet som presenteras.
– Pharma Industry är först ut och vi siktar på att ha en snabb takt i förvärv för att bygga en dominerande medie- och utbildningsplattform för vårdpersonal på den nordiska marknaden, säger Johan Bloom, VD och grundare av Curus.
Han räknar med ett par förvärv till för att sedan växa organiskt och öka antalet marknadsandelar. Idag är Add Health Media ett av de ledande mediebolagen i Norden med vetenskapligt fokus inom hälsa och medicin. Pharma Industry är dominerande inom medier till läkemedelsindustrin och till onkologi- och neurologiläkare i Sverige.
– Jag har följt Pharma Industry sedan bolaget grundades 1998 och imponerats av att de lyckats bygga starka medieplattformar som verkligen uppskattas av läsarna. Vi ser att de kompletterar Add Health Media väl och vi tittar på nya tjänster som förvärvet ger möjlighet till, säger Rikard Ekberg, VD för Add Health Media.
Niclas Ahlberg, VD och medgrundare av Pharma Industry Publishing, är nöjd över att nu ingå i Add Health Medias organisation:
– En stark digital kompetens är en förutsättning för framtidens utbildningar och medieplattformar för vårdpersonal. Att återinvestera vinster i tillväxtbolag som bygger framtidens vård tilltalar oss mycket.
Add Health Media har tidigare gjort flera förvärv, bland annat Nordisk Väntrums-TV (2012), Three Doktors (2017), med boken och den digitala plattformen www.praktiskmedicin.se samt digitala byrån Occidents verksamhet (2019). Add Health Medias moderbolag Curus portfölj med tillväxtbolag har haft en snabb värdeutveckling där 22 bolag ingår, bland andra Mindler, Colivia, FindOut Diagnostic, Knodd, Medicheck, Health Integrator, Eatit och Migränhjälpen.
För mer information:
Niclas Ahlberg, VD Pharma Industry Publishing
[email protected], 0704-91 05 20
Rikard Ekberg, VD Add Health Media AB
[email protected], 0709-216123
Om Add Health Media
Add Health Media är ett av Nordens största mediehus inom hälsa och medicin. I varumärket DOKTORN, som riktar sig till allmänhet och patient, ingår väntrums-TV samt en av Nordens mest besökta hemsidor www.doktorn.com, som även inkluderar systersajter i Danmark, Finland och Norge. Add Health Media driver även Praktisk Medicin, www.praktiskmedicin.se, ett beslutsstöd för vårdpersonal, samt producerar utbildningar för hälso- och sjukvårdspersonal i hela Norden.