BeiGene byter namn
BeiGene informerar om det föreslagna namnbytet till BeOne Medicines. Genom namnbytet vill företaget betona sin mission att ena det globala samfundet i kampen mot cancer
- Det nya namnet speglar företagets djärva vision att utrota cancer genom att utnyttja den starka förmåga till förändring och utveckling som skapas genom globalt samarbete och partnerskap mellan samhällets olika sektorer.
- Företaget kommer att byta sin Nasdaq–ticker till ONC.
BeiGene Ltd. meddelar sin avsikt att byta namn till BeOne Medicines Ltd. Genom namnbytet bekräftar företaget sin mission att utrota cancer och hjälpa så många patienter som möjligt genom att utveckla innovativa läkemedel i samarbete med det globala samfundet.
”Cancer är en av de vanligaste dödsorsakerna världen över och är en enorm belastning för såväl enskilda individer och deras familjer som för samhället i stort. Ingen – varken enskilda personer, familjer, forskare, läkare, sjukhus, beslutsfattare, företag eller länder – kan eller bör hantera denna förödande sjukdom på egen hand. För att kunna besegra cancer måste vi alla samarbeta, och det är därför som vi har tagit på oss den viktiga uppgiften att samla det globala samfundet till enad kamp. Vårt fokus är inte bara att ge så många människor som möjligt tillgång till innovativa läkemedel, utan också att identifiera och övervinna de hinder som står i vägen för detta genom att förbättra tillgången till behandlingar till ett rimligt pris”, säger John V. Oyler, medgrundare, styrelseordförande och verkställande direktör för BeiGene. ”Vi har redan hjälpt över 1,4 miljoner patienter, och tack vare en rad oerhört lovande onkologiläkemedel under utveckling kommer vi att under detta år utöka den kliniska verktygslådan med fler än 10 nya potentiella läkemedel. Jag ser fram mot nästa kapitel i vår tillväxthistoria som BeOne.”
Om utvecklingen av vårt varumärke: BeOne Medicines
Förslaget till nytt namn och ny logga illustrerar vårt fokus på att samla alla krafter mot cancer. Det finns en medveten tanke bakom varje detalj i den nya loggan:
- ”Be” representerar det grundläggande målet för alla patienter med cancer – att helt enkelt bli av med sjukdomen.
- ”One” betonar att vi som team står enade med fokus på att samla patienter, anhörigvårdare, forskare, vårdgivare, regeringar och företag kring den gemensamma uppgiften att utrota cancer.
- Ordet ”Onc” skrivet i rött inom ”One” illustrerar att vi nu utökar våra satsningar inom onkologiområdet.
På/av-knappen i det sista e-et illustrerar vår ständiga ”på”-attityd i arbetet med att utveckla nya läkemedel som kan ”slå av” cancer genom att störa faktorer som är viktiga för cancercellers tillväxt och överlevnad, genom att utnyttja kroppens immunsystem för att angripa tumörer och genom att rikta behandlingar mot specifika biomarkörer för cancer. Knappens sneda vinkel beskriver att vägen inte alltid är spikrak när vi flyttar vetenskapens gränser framåt.
Det nya namnet ingår i en bredare strategisk tillväxtplan som har gjort det möjligt för BeiGene att anta ett globalt ledarskap inom onkologi sedan företaget grundades 2010. Företaget rapporterade nyligen en kvartalsomsättning på totalt 1 miljard USD tack vare en stark tillväxt inom produktförsäljningen i USA och Europa. För att stödja sin expansiva kliniska portfölj och globala tillväxt har företaget investerat 800 miljoner dollar i en ny produktionsanläggning för klinisk forskning och utveckling. Anläggningen invigdes i juli i år och ligger på Princeton West Innovation Campus i Hopewell, New Jersey. När namnet väl har godkänts av aktieägarna kommer företagets Nasdaq-ticker att ändras till ”ONC”.
Företagets nära 11 000 medarbetare har utvecklat fler än 20 molekyler och erhållit regulatoriska godkännanden på fem kontinenter. Det unika globala forskning- och utvecklingsteamet som inkluderar clinical opperations, har fler än 3 600 medarbetare, och genomför kliniska prövningar i över 45 länder i Europa, Nord- och Sydamerika, Australien och Asien. Strategin bakom portföljen lägger tonvikten vid att i ett tidigt utvecklingsskede snabbt ta fram data från kliniska koncepttest, vilket möjliggörs genom inriktningen på snabbhets- och kostnadsfördelar (”Fast to Proof of Concept”) i den globala kliniska verksamheten.