Campus Pharma – En framgångssaga byggd av två personligheter
En framgångssaga byggd av två personligheter
Två goda vänner har på 14 år byggt personligheter upp Göteborgsbaserade Campus- Pharma AB, från noll till ett bolag med 23 anställda och en omsättning på drygt 100 miljoner kronor. Vd Anders Stenström försöker beskriva kärnan i sitt och marknadsdirektören Peter Joxelius entreprenörskap:
– Det är klart att vi måste gå med vinst, men drivkraften är inte kronor och ören utan att bygga något som fungerar.
CampusPharma har vuxit stadigt sedan starten 2004 och så hoppas grundarna Anders Stenström och Peter Joxelius att det ska fortsätta i lagom takt.
– Man vill framåt, som Anders Stenström uttrycker det. CampusPharma är ett av de många mindre företag på läkemedelsmarknaden vars roll är att tillhandahålla läkemedel och läkemedelsnära produkter som andra utvecklat och tillverkar. Företaget arbetar på den nordiska marknaden och har ända sedan starten fokuserat mycket på läkemedel och andra produkter inom området kvinnohälsa.
– Vi vill vara ett viktigt företag inom det terapiområdet, säger Peter Joxelius.
Kvinnohälsoprodukterna står för lite drygt hälften av bolagets omsättning. Hit hör flera märken av p-piller som är generika och som bolaget har registrerat i Sverige och övriga nordiska länder, till exempel Prionelle. Företaget marknadsför även läkemedel mot bland annat bakteriell vaginos och klimakteriebesvär samt preparat för medicinsk abort. Bland kvinnohälsoprodukterna finns också kosttillskott och hjälpmedel för bäckenbottenträning.
– Vi har byggt upp ett stort kontaktnät inom kvinnohälsovårdenoch tycker om att ha en dialog om medicinska frågor med barnmorskor och gynekologer. Jag tror det är som arbetar där, nästan som originalbolag gör, säger Peter.
CampusPharma tillhandahåller även läkemedel inom andra terapiområden, som kardiologi och onkologi. Det handlar om nischprodukter, läkemedel som kan vara mycket viktiga för en liten patientgrupp.
– Vår idé är att jobba med både stora och små patientgrupper. De små patientgrupperna vi arbetar med är sådana som behöver nischade läkemedel som kanske inte alltid är så intressanta för större bolag, säger Anders. Ytterligare en del av CampusPharmas verksamhet är anskaffning och distribution av licensläkemedel i Norden.
– Det har blivit en viktig verksamhet för oss. Vi är en av de större spelarna i Norden när det gäller licenspreparat, säger Anders.
Han beskriver företagets licensavdelning som ”en liten detektivbyrå” med beredskap att även på udda tider snabbt spåra upp och skicka efter preparat som inte är registrerade i Sverige och som någon patient behöver få på licens.
– Ofta kan det vara bråttom när det gäller licenspreparat och det är roligt att kunna hjälpa till i sådana lägen. Det stämmer med vår filosofi, vi vill att det ska funka för patienterna, säger han.