DIGITALA AFFÄRSMODELLER: Är det något för läkemedelsbolagen?
DIGITALA AFFÄRSMODELLER: Är det något för läkemedelsbolagen?
Det finns i dag väldigt många hälsorelaterade appar tillgängliga för nedladdning. Och intresset för att ta fram digitala patienthjälpmedel är stort bland läkemedelsbolagen. I denna artikel av Darek M. Haftor, professor i informatik vid Linnéuniversitet, får vi en inblick i hur man skapar ekonomiskt värde med hjälp av appar utvecklade för personer med kroniska sjukdomar.
Något är på gång! Under 2015 fanns det ca 160 000 hälsorelaterade appar i Apples App Store! Även om de flesta bara används några få gånger efter nedladdningen, så hur vet vi att det inte gömmer sig en ny Google eller Facebook där? Förra året hade Pfizer ca 15 appar i den amerikanska versionen av App Store, med syfte att komplettera företagets produkter inom allt ifrån hemofili till njursjukvård. I januari i år erhöll Eli Lilly godkännande från amerikanska FDA för appen GoDoes för diabetesvård. Samma månad meddelade Novo Nordisk att man tecknat ett samarbetsavtal med Glooko om utveckling av en ny digital diabetestjänst. Vissa läkemedelsföretag etablerar dedikerade avdelningar för digital innovation, till exempel LEO Innovation Lab i Köpenhamn. Detta är bara några få exempel och man kan därför fråga sig: Är dessa och liknande digitala initiativ viktiga? Hur kan vi bedöma affärsvärdet på ett enskilt digitalt initiativ? Står det stora ekonomiska värden på spel?