Försäljning för icke-säljare
Försäljning för icke-säljare
Egentligen är vi alla säljare, vi kommunicerar, påverkar och övertygar både på jobbet och i privatlivet, men kanske är vi inte medvetna om detta. I den här artikeln delar föreläsaren och coachen Johan Dahl med sig av några av sina lärdomar kring försäljning. Läs om nya perspektiv på kommunikation, definitioner och attityder samt framgångsfaktorer – hur gör de allra bästa?
Jag är ju ingen säljare.” Det var bland det första Petra sa när jag träffade henne första gången. Efter mer än 15 år som sjuksköterska i landstingsvärlden var hon nu på väg att förverkliga sin dröm om ett eget företag. Utöver ovissheten om hur det skulle gå, hade Petra en hindrande inställning till försäljning. Tvärtemot hennes egen uppfattning visade det sig att Petra var en fantastisk säljare och hennes dröm om ett eget företag övergick snart till framgångsrik verklighet. I min värld är vi alla säljare. Vi kommunicerar, påverkar och övertygar både på jobbet och i privatlivet så frågan är inte om du är säljare eller inte – frågan är hur bra du är på det! Kanske du liksom Petra är en fantastisk säljare, men att din definition av vad försäljning är hindrar dig från ännu bättre resultat?
Nya perspektiv på kommunikation
–det här har du nog inte tänkt på tidigare Det var sommar och jag funderade över framtiden. Efter 10 år med företaget som jag var så stolt över kände jag att jag ville vidare, få ny energi och ta verksamheten till nästa nivå.
Jag hade startat företaget utan några andra resurser än en idé, massor av energi, vilja och erfarenhet från tidigare roller som företagare och ledare. Det fanns inga kunder, inget kapital och ingen som backade upp mig. Jo förresten, en kompanjon fanns med i bilden från början men efter några år skildes vi åt och jag fortsatte på egen hand. Verksamheten hade utvecklats bra och vi var nu 15 medarbetare som med stolthet hjälpte flera kända svenska varumärken med sin kundkommunikation. Men hur kommer man till nästa nivå? Jag kunde ju inte jobba fler timmar så jag insåg att jag behövde göra på ett annat sätt. En god vän och kollega gav mig ett råd:
– Johan, du är ju grym på försäljning och att inspirera människor men du sitter mest inne på kontoret, vänder papper och löser personalproblem … Anställ en VD så att du kan fokusera på det du är bäst på!
Jag vet inte om du kan förstå hur mycket mod som fordras för att lämna över VD-ansvaret för sitt livsverk till någon annan, det är nästan som att franchisa ut sina egna barn …
Efter en hel del funderande tog jag ändå mod till mig och följde rådet. En VD anställdes och jag fokuserade på kunderna. Resultaten lät inte vänta på sig. Vi ökade 40 procent på ett halvår, anställde mer personal och jag arbetade mindre. Mer gjort med mindre ansträngning – bra koncept, eller hur?