Nu startar Mustaschkampen
Mustaschkampen lyfter fram närstående som förlorat anhöriga
En av årets ambassadörer för Mustaschkampen är reklamens Golden Boy Jocke Jonason, känd som grundare av reklambyrån Paradiset på 1990-talet. Jocke har bland annat varit med och utvecklat Diesel till ett världskänt varumärke. Han har arbetat med många stora kommersiella kampanjer, men han har också arbetat med angelägen välgörenhet och bidragit till att göra Mustaschkampen till en populär och accepterad kampanj.
– Att få arbeta med Mustaschkampen är ett viktigt uppdrag för mig. Min pappa hade spridd prostatacancer och jag kommer ihåg hur besvärligt han hade. Då kände jag inte till att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och att en av fem män drabbas av sjukdomen. Tyvärr är många män rädda för sjukvården och vill inte ta PSA-prov. Därför är kampanjen viktig, säger Jocke Jonason, New the innovators.
Jocke Jonason tillsammans med sin pappa.
Mustaschkampen fyller 10 år
– På tisdag sker den officiella invigningen av Mustaschkampen och kampanjmånaden inleds på fredag. Sedan kampanjen startade har Prostatacancerförbundet delat ut över 100 miljoner kronor till svenska forsknings- och utvecklingsprojekt inom prostatacancer. För 10 år sedan började vi från noll. Män ville inte tala om prostatacancer. Men kampanjen har påverkat svenska män att ta PSA-prov. Nu tar ungefär hälften PSA-prov. Sjukdomen går oftast att bota om den upptäcks tidigt, säger Per-Anders Nygård, kampanjledare Mustaschkampen.
Ett uppdrag som är viktigare
– Att arbeta med Diesel var ett roligt uppdrag, då varumärket växte och expanderade globalt, men Mustaschkampen är nog det viktigaste uppdraget jag haft som är världsförbättrande, avslutar Jocke Jonason.
Delta i Mustaschkampen och var med och gör skillnad! Genom att stödja kampanjen bidrar du till livsviktig forskning om prostatacancer. Tillsammans kan vi minska dödligheten och ge fler män en chans till ett längre och friskare liv.
Varje höst arrangerar Prostatacancerförbundet den rikstäckande kampanjen Mustaschkampen för att väcka uppmärksamhet kring prostatacancer, Sveriges vanligaste cancersjukdom. Den blå mustaschen är kampanjens signum. Mustaschkampen arrangeras av Prostatacancerförbundet tillsammans med 29 lokala prostatacancerföreningar och flera hundra företag och organisationer.
Per-Anders Nygård, kampanjledare Mustaschkampen.
Prostatacancerförbundet är en riksorganisation med 29 regionala och lokala patientföreningar som verkar för ökad kunskap om prostatacancer och bedriver stödverksamhet för drabbade och närstående. Vi driver även påverkansarbete för en bättre prostatacancervård och stödjer forskning och utveckling genom en egen fond – Prostatacancerfonden.