Nytt regelverk lägger grunden för digitala brobyggare
Idén till Rekonnect föddes ur ett projekt, tog form genom en förordning och förverkligades i ett startup-hus. Nu, tre år senare, har mjukvaruföretaget kontrakterat sina första kunder inom medicinteknikindustrin. Grunden är en digital plattform som vill bygga broar mellan medicinteknikföretag, distributörer och hälso- och sjukvårdspersonal.
Förordningen om medicintekniska produkter, MDR, är det mest omvälvande som hänt inom medtechindustrin på 50 år, säger Will Gray, vd på Rekonnect. Han är också en av dess grundare tillsammans med Brandy Xu, marknadsförare inom innovation och IoT-industrier.
– Sedan maj 2021 finns ett nytt och tuffare europeiskt regelverk runt dokumentation och uppföljning som måste följas av alla tillverkare av medicintekniska produkter. Det kan verka svårt och krångligt, men det finns ljus i tunneln. Vi har tagit fram en lösning som förutom att förenkla hanteringen kan skapa ett verkligt värde för företagen och hjälpa till att utvärdera deras produkter på eftermarknaden.
En av tre vinnare
Själv har Will lång erfarenhet av affärsutveckling och digital design och har drivit flera företag. Han och partnern Brandy Xu, ett par både som företagare och privat, finns på plats i Malmöbaserade startup-huset Minc [se faktaruta]. 2021 blev Rekonnect en av tre vinnare i Mincs årliga innovationsutmaning. Juryns motivering? ”En spännande teknisk lösning som minimerar behovet av utpharma bildningsresurser i ett ekonomiskt starkt kundsegment”. I oktober samma år knöts Pontus Berggren till företaget som teknisk chef och i år säkrade Rekonnect 4,6 miljoner kronor i pree seed-finansiering med investeringsbolaget Curus som största finansiär. Andra investerare är LOOP Capital, Fast Track Capital och Angcell Ventures, flera affärsänglar inklusive Ingela Hallberg, Emil Sjödin och Björn Andersson. Finansieringen kommer att användas för att vidareutveckla plattformen och skaffa kunder.
Pandemin krävde nya lösningar
Det var när Will jobbade som konsult på ett snabbväxande medtech-företag som idén till en digital plattform föddes. Ju större företaget blev, ju svårare blev det att hinna träna och hjälpa kunderna med företagets utrustning. Kunderna fanns dessutom i olika länder, och då pandemin slog till fick supportingenjörer vackert hålla sig hemma. Företaget började leta efter andra och mer långsiktigt hållbara lösningar för att ge kunderna kunskap och stöd.
– Företaget ville att alla användare enkelt skulle ha tillgång till den grundläggande utbildningen, hur man använder och underhåller enheten, förklarar Will. På en digital plattform skulle de bland annat kunna lägga upp sitt utbildningsmaterial och alla bruksanvisningar.