Sju strategier som gör ditt företag till vinnare i kristider
Sju strategier som gör ditt företag till vinnare i kristider
Ingen har missat den globala kris vi befinner oss just i nu. En kris som fått länder att helt stänga sina gränser, orsaka det värsta börsraset i modern historia och i princip fått stora delar av ekonomin att helt stänga ned. Men även när det är som mörkast så finns det ljusglimtar. Av historien kan vi lära att kristider också föder vinnare. Och för den som hanterar denna kris rätt så finns stora möjligheter. I den här artikeln beskriver Henrik Larsson-Broman vad dessa företag gör och hur du kan bli en vinnare när det vänder.
Det är inte första gången som världen genomlider en stor kris. Under de senaste 50 åren har vi gått igenom nio stora ekonomiska kriser, alla med olika ursprung och konsekvenser. Och även om ”coronakrisen” i grund och botten inte är en ekonomisk kris så kommer sviterna av denna händelse att få oöverblickbara och oönskade ekonomiska och humanitära konsekvenser. Vad innebär då detta? Att vi ska lägga oss ned och ge upp? Avvakta? Vänta och se? Nej, tvärtom. Av historien kan vi lära oss flera saker. Den kanske viktigaste lärdomen är att förstå det faktum att det är nu det avgörs vilka företag som har förmågan att anpassa sig till rådande situation och därmed komma ut som vinnare när det vänder. Genom att hämta erfarenheter från tidigare kriser och lågkonjunkturer, sammanställa studier från dessa och vår egen forskning på ProSales Institute kan vi se på tillvaron på ett mer nyktert sätt. Här sammanställer jag dessa slutsatser i sju punkter i vad som skiljer vinnare från förlorare.
1. Sätt ned foten och bestäm er för att bli en vinnare! Ser du dig själv som ett offer för omständigheterna eller som en spelare som kan förändra? Att ha en tilltro till sin egen kraft och mobilisera sina styrkor är avgörande för om man ska lyckas. Speciellt när negativa tankar enkelt får fotfäste i företaget. Börja därför med att sätta ned foten och bestämma er! Ska ni ha en kris eller inte i ert företag? Sam Walton, grundare av världens största företag lär ha sagt: ”Jag fick en fråga om vad jag tyckte om lågkonjunkturen. Jag tänkte på det och beslutade att vi inte skulle deltaga i den.” Det är det bränsle som du och din organisation behöver höra i tuffare tider. Visst är det tufft. Och visst kommer vi att påverkas. Men i tuffa tider gäller det som ledare att sätta ned foten och skicka ut ett tydligt budskap till organisationen att det här kommer vi klara.