Sökmotoroptimering – vad tänka på 2020?
Som en fortsättning på den serie om digital marknadsföring som publiceras här i Pharma Industry, där ämnen som e-post, hemsidor, webinar, eRep/eMSL, sociala medier, grundläggande sökmotoroptimering (SEO) med mera berörts, är det nu dags att dyka ännu djupare ner i Googles och övriga sökmotorers värld för att se vad som gör att vissa hemsidor lyckas bättre än andra i sökresultaten. I den här artikeln går Fredrik Holmboe, digital strateg, tillsammans med Robert Nyberg, specialist på internationell SEO, bland annat igenom det som i dag sägs utgöra cirka 40–50 procent av en väl genomförd SEO-strategi, nämligen backlinks.
Väl medveten om att det inte är många läsare av Pharma Industry och som arbetar med Rx-preparat, som kommer att ha särskilt mycket nytta av den här artikeln i sitt vardagliga arbete, så skrivs den ändå med tanken
att bli ett stöd för dig som arbetar med OTC-preparat och disease awareness samt verka som allmän förkovring i ämnet sökmotoroptimering.
När man pratar om digital marknadsföring så utgörs fundamentet av all kommunikation online av någon form av content. Content som placeras på någon form av digital resurs online såsom en hemsida, eller i en social mediekanal såsom Facebook.
Oavsett var content publiceras, oavsett om det är i textform, som bild, film, animering eller som ett ljudklipp, så konkurrerar det med en otrolig mängd annat content inom samma eller motsvarande ämne. För att inte bli en av de organisationer som adderar till det digitala bruset vi alla lider av dagligen, och därmed inte få särskilt stor return on investment (ROI), krävs det att man grottar ner sig i detaljerna och verkligen tar sin SEO på allvar.
Och med ”grottar ner sig” menas inte enbart att man förkovrar sig i den typ av SEO som berördes i förra artikeln (PI 2-19), det som brukar kallas för ”on-page SEO”, utan även tittar på det som kallas för ”off-page SEO”, vilket är de strategier och initiativ som sker utanför er hemsida. Ofta är det
en del av SEO som helt glöms bort av organisationer, med resultatet att de organisationer som införlivar sökmotoroptimeringens hela omfång skapar sig ett konkurrensövertag online.
Vi skriver artikeln för att ge dig som läsare en större insikt i sökmotoroptimeringens hela omfång, och vår förhoppning är att du får små aha-upplevelser och därefter väljer att gå tillbaka till tidigare artiklar om multichannel marketing här i Pharma Industry för att bredda storyn. Du hittar de artiklarna om du googlar ”Pharma Industry Fredrik Holmboe”.
Man behöver inte alltid gå in i alla detaljer, men man måste veta att det är i detaljerna man vinner digitalt.