Vilken bild av dig visar du på nätet?
Vilken bild av dig visar du på nätet?
En god vän, överläkare och biträdande forskare på Stockholms universitet, ringde mig en lördagseftermiddag och bad mig om hjälp. Han hade blivit kontaktad av ett internationellt rekryteringsföretag som ville diskutera en tjänst på ett läkemedelsföretag, men först behövde de ha en formell cv att ta med i rekryteringsprocessen. Den cv som min vän hade var flera år gammal och nu ville han veta hur han skulle uppdatera den på ett bra sätt. Jag bad honom att skicka över det han hade och lovade att återkomma dagen därpå när jag hunnit titta på det och på vilken information han i övrigt läckte ut på nätet.
Dagen efteråt ringde jag och utbrast: ”Hur ser du egentligen ut på nätet?”. Han undrade vad jag menade och jag förklarade att jag hade gjort en generell namnsökning på honom där jag fått upp en profilbild från Facebook, där han satt i öppen morgonrock och rökte. Eftersom jag visste att han var något av en hälsofreak, tämligen korrekt och att det jag i övrigt hade hittat på nätet handlade om goda idrottsresultat och forskning inom hälsa, så förvånade bilden mig storligen. Min vän brast i skratt och sa att kortet föreställde honom med ett smörgåsrån i handen efter judoträningen. Fotovinkeln var helt enkelt olycklig. Och judodräkten kunde förstås tolkas som en uppknäppt morgonrock. Han hade inga problem med att förstå mina argument att en bild som kan misstolkas även av en vän, verkligen kan vara en risk i en rekrytering. Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck Det finns med andra ord många anledningar till varför en bild kan bli ett hinder i stället för en tillgång. Den första och kanske den allra viktigaste är att en bild tolkas genom betraktarens ögon. Enväldigt. Som avsändare har du sällan eller aldrig chansen att förklara hur du tänkte eller menade. Om bilden skapat fel reaktion hos mottagaren så är du redan bortsorterad ur processen. Du kommer att få ett avslag och du kommer förmodligen inte att få veta anledningen till avslaget. Som rekryterare och coach har jag fördelen av att ha med mig erfarenheten av hundratals möten med beställare och kandidater under intervjuer sedan 1993. Det gör att jag försöker ha med mig lite extra förståelse för att man kanske inte alltid tänkt sig för i hur man faktiskt ser ut på nätet.