Webbinarier – dags att se det som något mer
I dag finns det uppgifter som säger att läkare, lite beroende på specialitet, får mellan 10 och 40 inbjudningar till olika webbinarier. Efter att ha undersökt just det här med webbinarier under en tid är bilden relativt klar, merparten av dessa webbinarier är det Fredrik Holmboe kallar för standard-webbinarier, det vill säga introduktion av läkemedelsbolaget och därefter en presentation av en föreläsare som har bilder med mycket information eller text. Med den konkurrens som uppstått inom kanalen webbinarier, är det dags att se dessa som något mer. Det är dags att ta nästa steg för att hamna före.
Det är alldeles strax dags för ”go live”. Jag sitter vid min laptop och vi befinner oss i det stora konferensrummet på At Six i Stockholms innerstad. I rummet befinner sig närmare 50 deltagare som alla satt sig kring de åtta runda bord som ställts ut i två rader. Blommorna står på borden och på scenen, lamporna är tända och bakom kulisserna står de två moderatorerna redo att springa in på scen.
Vid ena långsidan sitter vi åtta som utgör projekt- och produktionsteamet, alla med varsin uppgift. Den enorma väggskärmen, en 12 meter bred och 3 meter hög 8K-skärm, lyser energiskt rosa. Det är dags för ett läkemedelsföretags kick-off och när jag ser ut över hela arrangemanget är jag är stolt över att allt är på plats och att jag för andra gången ha fått företagets förtroende att sätta ihop teamet som ska leverera en sändning utöver det vanliga.
I dag har vi genomlevt 1,5 år av covid- pandemi, virtuella möten och webbinarier har blivit vardagsmat, något vi alla både uppskattar och börjar bli ordentligt trötta på, nu när våra hem är våra kontor. Det finns något väldigt enkelt i ett virtuellt möte – vi behöver inte investera så mycket i interaktionen – samtidigt som det saknar den fysiska närhet och naturliga dialog som betyder så mycket i samspelet och engagemanget mellan människor.
Detsamma gäller inom vården där vårdpersonal kämpat som hjältar mot en vårdbörda som stundtals varit överväldigande. Tidigt gick Lif ut och bad läkemedelsföretagen att inte mejla, besöka eller på annat vis ta tid från vårdpersonal, allt för att från branschens håll ge utrymme att vårda patienterna. Det personliga mötet för en säljare anställd på ett läkemedelsföretag försvann i princip över en natt.
När den värsta chocken lagt sig började bolagen se över vilka möjligheter som fanns till hands för att nå vården och alla började de en efter en att vända sig till webbinarier som formen för kontakt. I dag hör vi om läkare, lite beroende på specialitet, som mottar någonstans mellan 10–40 inbjudningar till webbinarier per vecka. Detta innebär att det vanliga webbinariet, det vill säga det som innefattar en kort introduktion av läkemedelsföretagets representant följt av en föreläsare som visar sina presentationsbilder i 45–50 minuter, börjar bli alltför ”osexigt”. Det är nu dags att ta nästa steg, att börja se ett webbinarium som något mer och i den här artikeln kommer du att läsa om två olika sändningar som var och en, fast på två olika sätt, visat hur viktigt det är att vi utvecklar våra webbinarier till något mer, om vi ska nå den framgång vi önskar genom den kanalen. Men vi pausar läkemedelsbolagets kick-off för en stund för att börja från början.